Keresés ebben a blogban

2010. aug. 10.

Fotótanfolyam 1. lecke - Jó fotók készítéséhez szükséges alapok

Fotótanfolyam 1. lecke

 Kedves Fotográfus!

A tanfolyam első részében áttekintjük a jó fotók készítéséhez szükséges alapokat. Mi tartozik az „alapok” közé? Azok a legfontosabb tényezők, amelyek elsősorban meghatározzák, hogy fényképünk hogyan néz ki. Ezek a tényezők a következők:

    * a fényképezőgépek fajtái
    * a képet alkotó objektívek fajtái
    * az expozíció (lásd a következő részekben)
    * a fény (világítás)
    * az élesség
    * a látószög
    * a képkivágás (más néven kompozíció)


A legjobb és legrosszabb fotósok egyaránt ugyanezekkel a tényezőkkel dolgozva alkotják meg fényképeiket. Az egyedüli különbség közöttük, hogy a jó fotósok tudják, hogyan irányítsák őket a saját céljaik érdekében, és ezért jó eredményt érnek el. A rossz fotósok viszont, egyszerűen szólva, ügyetlenül bánnak velük. Ha Ön is megérti és megtanulja kamerája és objektívje segítségével irányítani a fényt, az expozíciót, az élességet, a látószöget és a képkivágást, fotói szakmai minőség szempontjából megközelíthetik a profi fotósok felvételeit. Ami ezen túl van, az a legjobbak egy része szerint is puszta szerencse, avagy jó időben lenni jó helyen. Jó tanulást és jobb fotózást kívánunk!

A FÉNYKÉPEZŐGÉPEK FAJTÁI

Mielőtt belekezdünk a fotózás alapvető témájába, a fény megszelídítésébe , általánosságban meg kell ismerkednünk a fényképezőgépek – a fény megszelídítésére használt eszközök – fajtáival. Ez azért fontos, mert különféle kamerák eltérően működnek, másképp kell/lehet beállítani őket. A kamerák megismerése azért is célszerű, hogy megtalálja közöttük saját kameratípusát. Ha pedig lát az Önétől eltérő kamerákat, talán megtetszenek funkcióik, és kedvet kap ahhoz, hogy beszerezzen magának egy a jelenleginél nagyobb tudásút. Tükörreflexes fényképezőgépek A tükörreflexes fényképezőgépek (angolul: „SLR”) onnan kapták nevüket, hogy a fényképezőgép-be jutó fény egy tükörre esik, és onnan egy úgynevezett pentaprizmán – ötszögű tükröző testen („penta-„= ötszörös, görögül) – keresztül jut a keresőbe (ahol a fotós a képet beállítja/megkomponálja). Ez az ábra megmutatja a fény útját a külvilágtól a fotós szeméig: [Kép: Tükörreflexes kamera működési elve]


   1. A fény bejut a fényképezőgépbe.
   2. A tükör a kereső felé irányítja a fényt. A tükör csak a kép készítésének pillanatában csapódik fel. A tükröződés miatt azonban a kép oldalai felcserélődnek (mint a fürdőszobatükörben).
   3. A pentaprizma (számoljuk meg az oldalait: öt!) visszaállítja a nézett kép eredeti oldalait. Ezért a keresőbe nézve a fotós a képet már oldalhelyesen látja.
   4. Amikor megnyomjuk a kioldógombot, a 2. számú tükör felcsapódik, és a mögötte lévő redőnyfényt enged a filmre. (A redőny a kioldó gomb lenyomásáig nem enged át fényt.)



Digitális kamerákban film helyett elektronikus érzékelő (szenzor) rögzíti a képet. SLR = single-lens-reflex (egyszeres-objektív-tükrös), a név arra utal, hogy ezeknél a kameráknál csak egy optikai egység van, és ennek a képét látjuk egy tükör segítségével a keresőben, és majd pedig ugyanezt a képet rögzítjük a filmen vagy érzékelőn

Előnyök:

    * a keresőben ugyanazt a képet látjuk, mint ami a filmre (digitális érzékelőre) kerül
    * a keresőben mindig jól látjuk a képet (a kamera hátulján lévő LCD képernyők rosszul láthatók
    * szélsőséges fényviszonyok között, például ha rájuk süt a nap)
    * cserélhetők az objektívek (nemsokára kiderül, hogy ez miért fontos)
    * a cserélhető objektívekkel nagymértékben megnövelhetjük a látószöget (hogy mindent bevegyünk a képbe), vagy éppen ráközelíthetünk egy távoli témára
    * az objektívek jó minőségűek, és tiszta, éles képet készítenek
    * sok beavatkozási lehetőséget ad a fotósnak a készülő képbe
    * erős külső vaku használható hozzájuk (akár vezeték nélkül is) van közöttük úgynevezett „belépő” szintű is, amely árban közel áll a drágább kompakt kamerákhoz


Hátrányok:

    * nagy és viszonylag nehéz
    * jó csere objektívekkel együtt (már pedig a cserélhető objektív egy fő előny) meglehetősen drága is lehet
    * a digitális tükörreflexes kamerák nagy méretű LCD képernyőjén a 2006-2007-ben megjelent típusokig (pl. NikonD300, CanonRebel XSi 450D, stb.) nem valós idejű kép volt látható (csak az elkészült képet lehetett visszanézni)
    * a rengeteg funkció kezelését meg kell tanulni ahhoz, hogy ki tudjuk használni őket



Íme két tükörreflexes fényképezőgép (egy hagyományos filmes Minolta X700 és egy digitális Nikon D40X):

Kompakt digitális fényképezőgépek

A kompakt digitális gépek kis testben tartalmazzák az összes funkciót. Ez a legfontosabb pozitívumuk. Nincs optikai keresőjük (nem lehet beléjük nézni), csak LCD képernyőjük a kamera hátlapján. Az viszont valós képet mutat, amin minden beállítás közvetlenül nyomon követhető, és a készített kép azonnal vissza is nézhető.

Előnyök:

    * könnyű és kicsi (könnyű magunkkal vinni utazásra)
    * az LCD képernyőn ugyanazt a képet látjuk, mint ami a digitális érzékelőre kerül a legtöbb dolgot beállítja számunkra (szinte csak kattintani kell)
    * viszonylag olcsó


Hátrányok:

    * nem cserélhetők az objektívek
    * az objektívek képminősége viszonylag gyenge
    * az objektívek látószöge nagyon szűk határok között változtatható (lásd később)
    * csak gyenge beépített vakuja van
    * kevesebb beavatkozási lehetőséget ad a fotósnak a készülő képbe



Íme két kompakt digitális fényképezőgép (bal oldalon egy Nikon Coolpix , jobb oldalon egy Panasonic Lumix):

Haladóknak szánt kompakt fényképezőgépek

A haladóknak szánt kompakt fényképezőgépek (angolul: bridge camera) a digitális kompakt és a digitális tükörreflexes kamerák között helyezkednek el, mind méreteikben, mind tudásukban. Jellemző rájuk, hogy valós képet mutatnak a hátlapjukon lévő LCD képernyőn. Több típusnak közülük van a tükörreflexesekhez hasonló betekintő keresője is – ám ez nem optikai (mert nincs tükör), hanem legtöbbször elektronikus. Árban a kompakt kamerákhoz állnak közelebb.

Előnyök:

    * könnyebb, mint egy tükörreflexes kamera
    * az LCD képernyőn ugyanazt a képet látjuk, mint ami a digitális érzékelőre kerül
    * megengedi a kézi beállítást is (nagyobb beavatkozást tesz lehetővé a fotós számára)
    * a beépített objektív látószöge nagyon tág határok között változtatható
    * tudásához képest viszonylag olcsó


Hátrányok:

    * nem cserélhetők az objektívek
    * az objektívek képminősége közepes
    * csak viszonylag gyenge beépített vakuja van (de egyes típusokkal külső vaku használható)



Íme két haladóknak szánt kompakt digitális fényképezőgép (bal oldalon egy Panasonic Lumix FZ30 , jobb oldalon egy Fujifilm s9500):


Sooters.hu Online Áruház Szigetszentmiklós - Gyártelep Tel.: 06-24-440-520 E-mail: sooters@sooters.hu Web: www.sooters.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése