Az expozíció lényegében azt a cselekvést jelenti, hogy fényt engedünk a kamerába. A fény régebbi fényképezőgépekben filmre, digitális kamerákban az érzékelőre (szenzorra) érkezik, és ott képet hoz létre. Az expozíció szó szerint azt jelenti: fénynek tesszük ki a fényérzékeny anyagot. A latin exponere szóból ered, amely két további taggá bontható: ex-(=ki)+ ponere (=helyez).
A fény
A jó fotók készítése szempontjából a fény több jellemzője érdekes számunkra:
* mennyisége vagy ereje,
* színe,
* iránya,
* kontrasztja (fény- árnyékkülönbség),
* élessége vagy szórtsága.
Először a fény mennyiségével, és ennek a képre gyakorolt hatásával fogunk foglalkozni. Helyes expozíció Az expozícióval kapcsolatban három jelzőt használunk. Egy fotó lehet helyesen exponált, és lehet alulexponált vagy túlexponált.
Mit jelent, hogy helyesen, alul- vagy túlexponált?
Lényegében azt, hogy a képen a fények élethűek-e. Alulexponált egy kép, ha a rajta lévő fények sötétebbek az élethűnél (más szóval: túl kevés fényt engedtünk a fényérzékeny érzékelőre), és túlexponált a kép, ha a fények világosabbak az élethűnél (azaz: túl sok fényt engedtünk az érzékelőre). Tehát hiba az, ha a fénykép túl sötét vagy túl világos.
A kép részletei
A helyes expozíció azonban többet jelent annál, minthogy egy fénykép világos-e vagy sötét. A helyes expozíció azért fontos, hogy lássuk a kép részleteit. A helytelen expozíciónál eltűnnek a kép egyes részletei, mert belemosódnak egy világos foltba (túlexponált) vagy egy sötét foltba (alulexponált). Az alábbi képsorozaton bemutatjuk, hol vannak egy képnek azok a foltjai, amelynél a helytelen expozíció miatt elvesztek a részletek. 1. példa – Túlexponált kép
A képen több terület is „kiégett” (nem láthatók benne részletek), ilyen az ég egésze, az előtérben lévő kocsi környékén lévő világos fű, valamint a kocsi világosabb fafelületei (hátlapja, küllők, stb.). A kis képen bekeretezve mutatjuk ezeket a részeket. Kis kép: A keretek jelzik a kiégett részeket
Kép: Túlexponált fotó 2.példa – Alulexponált kép A képen több terület is túl sötét ahhoz, hogy bármilyen részlet kivehető legyen, például a ház szinte egész fala, a mellette álló kisebb épület, és a kocsi egyes pontjai.
A kis képen bekeretezve mutatjuk ezeket a részeket. Kép: Alulexponált fotó
3.példa – Helyesen exponált kép
A helyesen exponált képen minden kritikus területen részleteket látunk: az égen lévő felhők különböző árnyalatúak, a kocsi körüli fű szálai jól kivehetők, az épületen is jól láthatók a falat alkotódeszkák, valamint a bejárat melletti rácsos szerkezetű ablak.
Szűk határokon belül lehetne még sötétebb vagy világosabb a kép, ám ez nem menne a részletek rovására, csupán a jelenet hangulatát módosítaná, hogy jobban kifejezze a fotós eredeti élményétés szándékát.
Hogyan szabályozhatjuk az expozíciót?
Digitális kameránk érzékelőjét érő fény mennyiségét három eszközzel szabályozhatjuk:
* megvilágítási idő (más néven: zársebesség vagy záridő),
* rekesznyílás érzékenység (erről a következő részben írunk).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése